Gossip Members ^_^

Thursday, March 3, 2011

Penyakit Pembunuh Utama Lelaki




Hal ni mungkin ade yang tahu dan ade yang tak tahu iaitu rata2 diseluruh dunia perbezaan umur antara lelaki dan perempuan sebanyak 4-6 tahun. Lelaki secara purata jangka hayat lebih pendek 6 tahun compare to perempuan. 

Antara penyumbang terbesar kematian lelaki ialah akibat pelbagai penyakit. Kite biase gempak dan heboh dengan soal penyakit pembunuh perempuan. Ape kate kali ni aku nak cakap pasal penyakit pembunuh lelaki:

01. Penyakit Jantung
02. Stroke
03. Penyakit paru-paru 
04. Penyakit ginjal
05. Diabetes
06. Barah
07. Penyakit Alzheimer 
08. Influenza & phneumonia
09. Luka atau kemalangan
10. Bunuh diri

Alzheimer

Diabetes

Penyakit Ginjal

Barah paru-paru

Sebab:
1. Amalan pemakanan tidak sihat
2. Gaya hidup yang tidak sihat
3. Genetik
4. Faktor persekitaran
5. Kurang kesedaran tentang penjagaan kesihatan

Penyelesaian
1. Kawal pemakanan
2. Elakkan gaya hidup tidak sihat seperti merokok, dadah, seks bebas dan lain lagi
3. Jumpe doktor secara tetap
4. Elakkan persekitaran yang membahayakan kesihatan
5. Fokus kepada pendidikan dan kesedaran kesihatan

Komen : Lelaki pun perlu jaga kesihatan jugak! Especially untuk elakkan penyakit nombor 1 dan 3 tu.

Nak Tag Awek2 BCR =P

9 gosip panas!:

Kakkoii said...

x kena TAG pun nak komen jugak!

haha. bagus info. Satu lagi punca ialah berblogging sampai x cukup tido~~

lalalaa~~

MaTNaggeR said...

wakakaka. nasib ko ingtkan aku satu point yg paling penting =P

Cik Adza said...

membunuh penyakit lelaki nih. pada yg smoking tuh, bawa2 laa berhenti yer. jaga pemakanan leklok.

risau H1N1 da 3 org meninggal.



yeay!! masyeh tag saye. :terharu

Nurul Faezah said...

Takot.

MaTNaggeR said...

@Adzha : welcome =)

@Faezah : takot tu memang bagus. kalau tak takut taklah reti2 nak elakkan penyakit ni kan? =P

Cik Adza said...

hukhuk~ nama saya adza laa..




:(

MaTNaggeR said...

@haha salah eja lah pls =P

Norashiqin Kamaruzaman said...

wahhhh....kindly reduce sugar intake...sokong kempen kurangkan makanan manis<------heheh...nak gak en....=p
trimas sbb tag yer..(n_n)V

Nasuha Salleh said...

same2 la kte stiasa beringat ye..
penyakit datang tnp di duga...
jeng2 =p

Senarai BW