Gossip Members ^_^

Saturday, January 8, 2011

Bangunan Tertinggi Dunia (Update)

Burj Khalifa Tower
Merupakan menara yang tertinggi di dunia (160 tingkat). Merampas status bangunan tertinggi pada January 2010 yang dipegang oleh Taipei 101 Tower sejak tahun 2004 lagi.

Bentuk seni bina yang berasaskan konsep Islamic:
1. Tiga lobus tapak bangunan yang berbentuk bunga padang pasir
2. Pelan lantai berbentuk 'Y' yang menghadap Teluk Parsi. Berbentuk kubang bawang iaitu seni utama Islam.

Bahagian luarnya tersadur dengan aluminium dan keluli tahan karat (tahan calar ke??)
Mempunyai sistem lif yang paling laju di dunia iaitu 18 meter sesaat.
Tahan daripada gegaran gempa, angin ribut, taufan dan bencana lainnya.
Maklumat2 lain seperti dalam photo di bawah. 

p/s: rujukan daripada wikipedia ofcoz hehe =)






Perbandingan Ketinggian

7 gosip panas!:

Syuk Ry said...

ow.. tringin gak nk g kt mnare trtngi 2..

Cik Rimau said...

menakutkan je tinggi-tinggi sgt nie.. dah r gayat.. huhu

Azura Ani Salaim said...

macam seram pula designnya ni, ish. lepas ni sapa lagi mo rampas rekod dunia ni?

::zoul munchett:: said...

beze btol dgn bangunan trtinggi kt msia...aww3

farhaniza azman said...

pe lg? jom bawak kitorang ramai2 g sane...yuk? ^_^

gincu said...

bile la nak g sane..nmpk mcm syok jer...

Naim said...

banggunan tertinggi ialah menara jam kat mekah...fakta jam dia dah jalan

Senarai BW